Köpvillkor


För privatpersoner gäller konsumentköplagen samt distansköplagen. För näringsidkare och företag gäller köplagen. Till skillnad mot konsumentköplagen och distansköplagen är köplagen s.k. dispositiv. Detta innebär att parterna, om de är företag, kan avtala annat än vad som står i köplagen. Vad som gäller för privatpersoner kan alltså skilja sig mot vad som gäller för näringsidkare och företag i dessa köpvillkor.

 

Beställning

Vi tar bara emot beställningar gjorda i vår webbshop. Efter slutförd beställning skickas omgående ett email automatiskt till beställarens angivna mail adress med en orderbekräftelse. En slutförd beställning anses vara gjord även om kunden inte erhåller någon orderbekräftelse. Om någon orderbekräftelse ej erhålls eller något fel finns i den åligger det kunden att omgående kontakta oss. Innan slutförandet av beställningen måste kunden bekräfta att han tagit del av dessa köpvillkor genom att markera en kryssruta. I och med detta anses kunde ha läst igenom och accepterat villkoren. För privatpersoner under 18 år krävs målsmans godkännande vid beställning. Vi levererar för närvarande bara till kunder i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

 

Priser och avgifter

Alla priser är angivna inklusive svensk moms om ej annat anges. Vi förbehåller oss rätten att förändra angiva priser bl.a. på grund av valutajusteringar, feltryck, förändrade inköps eller fraktpriser etc. På beställning som bekräftats av oss kan priser dock ej ändras. Avgifter för frakt samt för respektive betalning finns angivet under respektive avsnitt i informationen för frakt och_betalsätt.

 

Betalningsätt

Kortbetalning med Visa, Mastercard

I sammarbete med Svea ekonomi

Inga extra avgifter tillkommer

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Pengarna reserveras på ditt konto vidordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard medavsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet. Inlösande bank är: Svenska Handelsbanken.

 

 

Faktura

I sammarbete med Svea ekonomi

Avgift 19:-

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Techtronics överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.


Delbetalning

I sammarbete med Svea ekonomi

Avgifter tillkommer enligt Svea Ekonomi AB’s prislista

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna
delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta
att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,
uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

 

Produkter, beskrivningar och sortiment

Vår målsättning är att så långt som möjligt ge rättvisande information men reserverar oss för eventuella fel / avvikelser i beskrivningar, data, lagersaldon eller bilder av produkter som beror på tryckfel, felaktig information från våra leverantörer,  ändrade specifikationer utan vår vetskap eller tekniska problem / begränsningar. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.

 

Leveranstider

Beställning expedieras normal efter 0-3 vardagar för produkter angivna som lagerhållna. Beställning gjord helgdag kan tidigast expedieras nästkommande vardag.  Produkter med avvikande leveranstid finns i förkommande fall angivet under lagersaldo för respektive produkt.

Om en beställning innehåller produkter med olika leveranstid kommer vi leverera när beställningen är komplett. D.v.s. all produkter får samma leveranstid som den med längst leveranstid. Kunden kan dock begära att få ordern dellevered mot extra fraktkostnad enligt nedan per extra frakt.

Om vi inte kan leverera beställda produkter inom angiven tid skall köparen meddelas om detta.

Om kunden inte erhållit leverans eller leveransbesked inom utsatt leveranstid utan att få besked om fördröjning skall kunden kontakta oss.

 

Fraktkostnader

Vi tillämpar enhetsfrakt inom Norden oavsett sändningens storlek och orderbelopp enligt nedan alternativ.

  

DHL service point  59:- inkl moms

För privatpersoner och företag

Uthämtning sker hos ett DHL ombud / utlämningsställe


DHL paket  179:- inkl moms (143,20 exkl. moms)

För företag

Körs ut till företagets adress  (Ej box adress)

OBS ! Om betalning sker med faktura eller delbetalning via SVEA Ekonomi måste leveransadressen vara samma som bolagets registrerade adress. I annat fall kommer den ändras automatiskt av SVEA Ekonomi till den registrerade adressen. Om bolagets registrerade adress är en box-adress kommer detta inte fungera. Kontakta oss i sådant fall eller om ni har annan leveransadress än den registrerade. 


För fraktavgifter till andra länder se denna länk till frakt_och_betalsatt



Vi förbehåller oss rätten att använda annat fraktsätt om det visar sig mer förmånligt. Dock till samma kostnad för kunden.

 

 

Transportskador

Det åligger kunden att avsyna godset vid leverans så eventuella skador kan upptäckas i ett tidigt skede för att minimera risken för utebliven ersättning. Eventuella skador anmäls då direkt till ombudet eller chauffören. Kunden skall även snarast anmäla skadan till oss. Upptäcks skadan senare vid t.ex. s.k. dold skada räcker det med att anmäla till oss.

 

Återköp, byten

Vi tillämpar ej någon generell bytes eller returrätt. Vid felköp kan vi dock i vissa fall göra undantag. Kontakta oss i sådant fall genom vårt formulär på vår hemsida. Produkten och dess förpackning ska återlämnas i oförändrat skick. Kunden står alltid för returfrakten och ev. ny frakt. Vid alla returer till oss måste du först erhållit ett returnummer som du anger på paketet när du skickar någonting till oss. Risken för varan övergår först till oss när vi mottagit den. Privat konsument har dock alltid ångerrätt enligt lagen. Se mer nedan under avsnittet för ångerrätt.

 

Ångerrätt (gäller endast privat konsument)

Du har rätt att frånträda ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar från du eller din representant mottog produkten alternativt ingick avtal om tjänsten. Ångerrätten och full återbetalning gäller då varan och dess förpackning återlämnas i oförändrat skick. Har varan öppnats och nyttjats kan ångerrätten nekas eller prisavdrag komma ifråga. Det finns fall som är undantagna från ångerrätten. Exempel på sådana är:

 

·         Vara som gjorts speciellt på beställning enligt kunden önskemål

·         Varor vars plombering brutits t.ex. program, video eller ljudupptagningar

·         Varor som tappat sitt värde vid leverans (t.ex. livsmedel)

·         En tjänst som påbörjats med ditt samtycke trots ångerfristen inte gått ut

 

Vill du utöva ångerrätten ska du till näringsidkaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Vi föredrar dock att du använder vårt returformulär på vår webbsida. Varorna ska vara oss tillhanda inom 14 dagar efter du meddelat oss.

Returfrakten står kunden för. Innan någonting skickas till oss måste man först erhållit ett returnummer som man anger på paketet när det skickas till oss. Först när vi erhållit varan/varorna går risken för dessa över till oss. Det är alltså kundens ansvar att vi får tillbaka varorna i oskadat skick. Paket sända mot lösen tas ej emot.

Återbetalning skall ske inom högst 30 dagar från vi tog emot returen och sker med samma betalsätt som gjordes vid beställningen.

 

  

Garanti

På alla varor gäller 1 års garanti om inte annat angivits. Garantin gäller inte om produkten använts felaktigt, öppnats, modifierats eller inte vårdats på rätt sätt. Garantin innebär att vi reparerar alternativt byter ut del felaktiga produkten utan kostnad för kunden.

Garanti reklameras enligt nedan

 

Reklamationer & fel

Felleveranser skall alltid snarast anmälas till oss på vårt returformulär på vår webbsida. Dock senast inom 14 dar från mottagandet. Vi skickar en retursedel för returfrakten samt ett returnummer som skall anges på paketet till oss. När vi erhållit tillbaka den felskickade produkten skickar vi den rätta produkten till er.

Reklamationer och garantianspråk görs alltid på vårt formulär för returer på vår hemsida varvid vi återkommer med ett returnummer samt retursedel för returfrakt.

Då vi av erfarenhet konstaterat att många skickar in felfria produkter påpekar vi att vi i dessa fall debiterar en felsökningsavgift. Det är därför viktigt att så långt som möjligt försöka utreda om det verkligen är fel på produkten innan den skickas till oss.   

 

Outlösta paket

För paket som går i retur till oss p.g.a felaktig uppgiven adress, ej hämtat på utlämningsställe eller ej tillgänglig vid leveransförsök debiterar vi en kostnad på 400:- inkl moms. Ett ej utlöst paket räknas inte som hävning av köp eller utnyttjande av ångerrätt.

 

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendation

 

Force Majeure

Vi kan ej ställas till ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

 

Personuppgifter och sekretess

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder sina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig och/eller ditt företag. Du kan läsa mer om vår integritetspolicy här.

 

Information om cookies

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Vi används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt. Det lagras dock inga personliga uppgifter om dig.